عناصر و اصول طراحي باغ ژاپني

به مرجع تخصصي معماري و سازه هاي ايران خوش امديد.

عناصر و اصول طراحي باغ ژاپني

۷۰ بازديد

 

چهار پارامتر اساسي (سنگ، آب، گياهان و تزئينات) و پنج اصل طراحي باغ (عدم تقارن، محوطه، اقتباس از طبيعت، تعادل و نماد گرايي) در يك باغ ژاپني وجود دارد. در اين مقاله بررسي مي كنيم كه چگونه اين عناصر و اصول طراحي با هم در شكل گيري باغ هاي ژاپني تاثير گذار خواهند بود.

نامتقارن 

 همه باغهاي ژاپني داراي طراحي نامتقارن هستند. اما چرا؟ دليل اين موضوع اين است كه هيچ خط مستقيم يا اشكال هندسي در منظر هاي طبيعي وجود ندارد، و فقط خطوط منحني ديده مي شود.

آب از عناصر باغ هاي ژاپني مي باشد.

تعادل  

 اصول زيادي وجود دارد كه به كمك يكديگر براي ايجاد تعادل در باغ ژاپني كار خواهند كرد.

اقتباس از طبيعت 

اصلي ترين عنصر اقتباسي باغ هاي ژاپني ، طبيعت است. در باغ هاي ژاپني در كنار يك كوه، يك درخت قديمي يا يك معبد، نمونه هايي از مناظر طبيعي اقتباس شده است كه مي تواند زمينه اي عالي براي محوطه سازي باغ ايجاد كند. در باغ هاي ژاپني جلوه هاي پس زمينه تقويت مي شود و سعي نمي شود كه اين جلوه ها پنهان يا ماسك شوند.

باغ هاي ژاپني شكل خاصي ندارند و براي ساخت آن از طبيعت الهام مي گيرند.

محتوا

بر اساس فلسفه هاي تائو، بوديسم و شينتو، تمام باغ هاي ژاپني براي تفكر طراحي شده اند. در حقيقت اين باغ ها براي تفكرها عميق فلسفي طراحي مي شوند.

محوطه

بسياري از باغهاي ژاپني از داخل ساختمان يا يك خانه ديده مي شوند. يك پنجره بزرگ كه به يك باغ باز مي شود مي تواند به عنوان يك قاب عكس خوش منظره عمل كند.

طبيعت

كليت باغ ژاپني از طبيعت شبيه سازي مي شود. اينكه در باغ هاي ژاپني از طبيعت الهام گرفته شده است به معناي اين نيست كه اين باغ ها نياز به مراقبت ندارند. در همه باغهاي ژاپني به چند نكته بسيار توجه مي شود : ماسه ها بايد روزانه تميز شوند و عاري از هيچ گونه برگي باشند، درختان و درختچه ها بايد به دقت و حتي روزانه حرص شود. طراحان باغ ژاپني بيشتر به عنوان هنرمندان در باغباناني در نظر گرفته مي شوند.

مسيرها

در باغ هاي ژاپني مسير هاي شني‌ ، ماسه اي و يا سنگي براي قدم زدن بازديدكننده ها و لذت بردن از باغ در نظر گرفته شده است.

گياهان

در باغ هاي ژاپني گياهان و پوشش گياهي از اهميت بسيار بالايي برخوردارند. در طراحي باغ ژاپني به طور عمده از گياهان سبز با اشكال، اندازه ها و بافت هاي مختلفي استفاده مي شود. وجود درختان، درخچه هاي گلدار، چمن ها، قارچ ها و … در اندازه ها و بافت هاي مختلف تنوع گياهي در باغ ايجاد مي كنند. برخي درختان مانند درخت آلو و گيلاس كه شكوفه هاي زيبايي دارند و در زمستان عاري از برگ مي باشند و برخي درختان مانند كاج كه هميشه و در هر فصلي سبز مي باشند. هر دو نوع درختان در باغ هاي ژاپني ديده مي شود. بامبو در باغ هاي ژاپني بسيار با ارزش بوده و و نمادي از ثروت مي باشد.

تزئينات

حوض آب هاي سنگي همراه با بامبو، بخشي از مراسم هاي باغ ژاپني، به ويژه قبل از مراسم چاي است. حوض هاي آب اغلب با فانوس هايي با دقت و با توجه به موقعيت تزئين مي شوند.

تزئينات يكي از عناصر اصلي در باغ هاي ژاپني مي باشد.

سنگها

طبق نظر فلسفه شينتو، سنگهاي بزرگ با ارزش بوده و براي عبادت به عنوان يك جسم روحاني و مقدس مورد استفاده قرار مي گيرد

باغ خشك جزئي از باغ ژاپني محسوب مي شود.

نمادگرايي

سنگ هاي بزرگ نماد تپه ها ، كوه ها و جزاير مي باشند. باغ هاي خشك به طور كامل از سنگ ، شن و ماسه ساخته شده اند و نمادي از امواج اقيانوس و درياهاي خشن مي باشند.

كاج سياه و سفيد، گيلاس ژاپني و درختان آلو همه نشانه هاي قدرت و استقامت در طراحي باغ ژاپني هستند.

آب

استخر ها نمادي از درياها و درياچه هاي واقعي و افسانه اي به عنوان يك عنصر مركزي در باغ هاي ژاپني مورد استفاده قرار مي گيرند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.