از امام زمانِ قائم شيعه تا امام زمانِ غائبِ حُجتيه

به مرجع تخصصي معماري و سازه هاي ايران خوش امديد.

از امام زمانِ قائم شيعه تا امام زمانِ غائبِ حُجتيه

۱۸ بازديد

پيشرفت علمي و جمع آوري تجارب تاريخي بشر اگرچه راحتي زيادي را براي وي به همراه داشت ، اما حقيقت اين است كه او در زمينه آرام سازي موفقيت چنداني كسب نكرد ، بنابراين هر روز در نتايج و نتايج خود تجديد نظر مي كند. ترديد و تلاش براي راه درست ، داده هاي مذهبي …

از امام زمانِ قائم شيعه تا امام زمانِ غائبِ حُجتيه https://dibarooz.ir/از-امام-زمانِ-قائم-شيعه-تا-امام-زمانِ-غا/ ديباروز Mon, 29 Mar 2021 07:09:04 0000 عمومي https://dibarooz.ir/از-امام-زمانِ-قائم-شيعه-تا-امام-زمانِ-غا/ پيشرفت علمي و جمع آوري تجارب تاريخي بشر اگرچه راحتي زيادي را براي وي به همراه داشت ، اما حقيقت اين است كه او در زمينه آرام سازي موفقيت چنداني كسب نكرد ، بنابراين هر روز در نتايج و نتايج خود تجديد نظر مي كند. ترديد و تلاش براي راه درست ، داده هاي مذهبي …

پيشرفت علمي و جمع آوري تجارب تاريخي بشر اگرچه راحتي زيادي را براي وي به همراه داشت ، اما حقيقت اين است كه او در زمينه آرام سازي موفقيت چنداني كسب نكرد ، بنابراين هر روز در نتايج و نتايج خود تجديد نظر مي كند. ترديد و تلاش براي راه درست ، داده هاي مذهبي يكي از آنهاست ، اگرچه آنچه اديان به او ارائه مي دهند ، به دليل روند سود غالب رهبران / معتمدان ، تاكنون نتوانسته است او را راضي كند.

حراره در اولين درس از بيست و يك درس براي قرن بيست و يكم،از جانب نا اميدي گفته مي شود كه پس از دو آزمايش يا دو داستان تهيه شده توسط نيويورك ، برلين ، لندن و مسكو با عناوين فاشيستي كه در سال 1938 (با جنگ جهاني دوم) ناپديد شد و كمونيسم ، كه از سال 1980 با فروپاشي اتحاد جماهير شوروي به ثمر نشست. . اتحاديه. او اكنون در حال بحث و جدال با داستان سوم است ، ليبرال ، كه با تمام سلطه و جهاني شدن خود ، دو پديده خروج انگليس از اتحاديه اروپا در سال 2016 (Brexit) و ظهور دونالد ترامپ را وارد يك داستان جديد مي كند. مرحله ، و اساساً به مرحله ناكارآمدي و بي ثباتي جدي رسيد و انجام شد. او شعارهاي چشم نواز خود را كه در شأن آزادي و نظام دموكراتيك منعكس شده بود ، له كرد و امروز با پايان كار. پشت تاريخ ، (1) از خط خارج شده و آن داستان عالي پاسخگوي نيازها يا نگراني هاي آن زمان نيست. به گفته هراري ، گيجي در تعيين اهداف و مجبور كردن ليبرال ها به انديشيدن در مورد مفاهيم آخرالزماني ، گويي كه دور شدن تاريخ از پايان خوش تنها مي تواند به اين معني باشد كه ما اكنون به سمت آرماگدون (نبرد نهايي بين خير و شر و روز قبل از قضاوت) مي شتابيم ، ما هستيم تو راهمون.. سپس ادامه مي دهد: وقتي توانايي خود در مواجهه با واقعيت را از دست مي دهيم ، ذهنمان به سناريوهاي فاجعه باريك مي شود..(2)

هراري ، كه به گفته برخي ، مطالعه اي خردمندانه و منحصر به فرد در تفسير تاريخي جهان بشريت دارد ،(3) وي در اين سخنراني به نكته اي ظريف اشاره كرده كه قابل تأمل است ، حتي اگر با همه ادعاهاي آنها مطابقت نداشته باشد. تجربه بشريت در ارائه الگويي براي زيست شناسي برتر و انسانيت برخورد با موانع / كوه هاي يخي بزرگي روبرو شد كه تنها بخشي از آن براي انسان آشكار شد. هيچ يك از داستانهاي ساخته شده نمي توانند نيازهاي اساسي انسان را برآورده كنند ، همانطور كه توين بي در كتاب خود در گذشته انجام داد ، زماني كه تمدن غرب با چنين بحراني روبرو نبود. تمدن در گياه آزمايشيدر مورد چالش هايي كه او البته در رده هاي خلأ معنوي و رشد ملي با آنها روبرو شده صحبت كنيد. بنابراين سوال اين است كه ، چه اميدي مي تواند زندگي را ممكن كند؟

همانطور كه مشخص شد ، هاراري ، بر اساس ديدگاه مادي خود ، نبرد نهايي بين خير و شر را سناريويي فاجعه بار توصيف مي كند و البته راه ديگري را براي فرار از بحران هاي بوجود آمده پيشنهاد مي كند كه از حوصله اين مقاله خارج است. اين نقطه اختلاف نظر با آنهاست ، زيرا اين مسئله مي داند كه ايمان به مبارزه با خير و شر و آمدن منجي يا مصلح از كتاب مكاشفه ، كه توحيد در همه اديان است ؛ اين هزاران سال از آيين زرتشت ، يهوديت ، مسيحيت و اسلام حمايت كرده و عظمت بيانات الهي را به ثبت رسانده است ، و به چالش كشيدن و زير سوال بردن آنها آسان نيست.

آنچه در اينجا بايد مورد توجه قرار گيرد ، نقش امام عصر / ناجي و مصلح جامع در زندگي انسان بر اساس انديشه شيعه است كه به طور خلاصه مي توان به شرح زير شرح داد: او پس از جنگ خود خواهد آمد و ستمگران خواهند آمد. جهان را با نيكي و عدالت پر كنيد ، مبارزه خير و شر با او پايان مي يابد ، خوب روي صندلي مي نشيند ، سعادت جهاني مي شود ، بي عدالتي و استبداد از بين مي رود ، بي عدالتي از بين مي رود و زندگي ايده آل محقق در جهان بشري ، انسانها در كنار يكديگر با آرامش و اعتماد كامل قرار مي گيرند و از منظر جامع به آن دست مي يابند. تمدني ايده آل و مطلوب و آنچه انسانها هميشه آرزو داشته اند در تاريخ به دست آورند. ترديدي نيست كه چنين نظري اميد و شادي را براي همه به وجود مي آورد ، اما چنين ديدگاهي يا اعتقادي نمي تواند ضعف ها يا كاستي ها را توجيه كند و يا موجب بي عدالتي و نقص در جامعه بشري شود.

تقليل امام زمان به شخصيتي فراگير كه نواقص اداري افراد را توجيه كند يا اجازه دهد بي مسئوليتي فرهنگي ، اجتماعي و سياسي افراد – همانطور كه برخي از مدعيان / حجتيه گفته اند – بيش از هر چيز ديگري سرپوش بگذارد. ضعف خود و باعث ايجاد انگ در حقيقت منجي مي شود ، كه انگيزه ، مسئوليت ، تعهد ، تلاش و لياقت را در خود دارد و اگر اينگونه باشد بدون شك باعث مسموميت ذهن و اخلال در وظايف انسان ، و در آخر نااميدي و آشفتگي هايي به وجود مي آيد كه با فلسفه انتظار و ظهور مصلح سازگار نيست.

* يكي از اعضاي هيئت علمي در موسسه علوم و فرهنگ اسلامي

منبع و پيوست ها:
بيست و يك درس براي قرن بيست و يكميوهان نوح هراره. تمدن در گياه آزمايشيآرنولد تواين بي. پايان تاريخفرانسيس فوكوياما.
1. نظريه پايان تاريخ كه توسط فرانسيس فوكوياما ارائه شده است ، بر آرمان ليبرال دموكراسي به عنوان عالي ترين دستاورد تاريخ بشريت اصرار دارد.
2. هراره ، بيست و يك درس براي قرن بيست و يكم ، ص 13 و بالاتر.
3. كلمه اي از صاحبان املاك در نقد كتاب هاي هراره.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.