پيشرفت علمي و جمع آوري تجارب تاريخي بشر اگرچه راحتي زيادي را براي وي به همراه داشت ، اما حقيقت اين است كه او در زمينه آرام سازي موفقيت چنداني كسب نكرد ، بنابراين هر روز در نتايج و نتايج خود تجديد نظر مي كند. ترديد و تلاش براي راه درست ، داده هاي مذهبي …
از امام زمانِ قائم شيعه تا امام زمانِ غائبِ حُجتيه https://dibarooz.ir/از-امام-زمانِ-قائم-شيعه-تا-امام-زمانِ-غا/ ديباروز Mon, 29 Mar 2021 07:09:04 0000 عمومي https://dibarooz.ir/از-امام-زمانِ-قائم-شيعه-تا-امام-زمانِ-غا/ پيشرفت علمي و جمع آوري تجارب تاريخي بشر اگرچه راحتي زيادي را براي وي به همراه داشت ، اما حقيقت اين است كه او در زمينه آرام سازي موفقيت چنداني كسب نكرد ، بنابراين هر روز در نتايج و نتايج خود تجديد نظر مي كند. ترديد و تلاش براي راه درست ، داده هاي مذهبي …
پيشرفت علمي و جمع آوري تجارب تاريخي بشر اگرچه راحتي زيادي را براي وي به همراه داشت ، اما حقيقت اين است كه او در زمينه آرام سازي موفقيت چنداني كسب نكرد ، بنابراين هر روز در نتايج و نتايج خود تجديد نظر مي كند. ترديد و تلاش براي راه درست ، داده هاي مذهبي يكي از آنهاست ، اگرچه آنچه اديان به او ارائه مي دهند ، به دليل روند سود غالب رهبران / معتمدان ، تاكنون نتوانسته است او را راضي كند.
حراره در اولين درس از بيست و يك درس براي قرن بيست و يكم،از جانب نا اميدي گفته مي شود كه پس از دو آزمايش يا دو داستان تهيه شده توسط نيويورك ، برلين ، لندن و مسكو با عناوين فاشيستي كه در سال 1938 (با جنگ جهاني دوم) ناپديد شد و كمونيسم ، كه از سال 1980 با فروپاشي اتحاد جماهير شوروي به ثمر نشست. . اتحاديه. او اكنون در حال بحث و جدال با داستان سوم است ، ليبرال ، كه با تمام سلطه و جهاني شدن خود ، دو پديده خروج انگليس از اتحاديه اروپا در سال 2016 (Brexit) و ظهور دونالد ترامپ را وارد يك داستان جديد مي كند. مرحله ، و اساساً به مرحله ناكارآمدي و بي ثباتي جدي رسيد و انجام شد. او شعارهاي چشم نواز خود را كه در شأن آزادي و نظام دموكراتيك منعكس شده بود ، له كرد و امروز با پايان كار. پشت تاريخ ، (1) از خط خارج شده و آن داستان عالي پاسخگوي نيازها يا نگراني هاي آن زمان نيست. به گفته هراري ، گيجي در تعيين اهداف و مجبور كردن ليبرال ها به انديشيدن در مورد مفاهيم آخرالزماني ، گويي كه دور شدن تاريخ از پايان خوش تنها مي تواند به اين معني باشد كه ما اكنون به سمت آرماگدون (نبرد نهايي بين خير و شر و روز قبل از قضاوت) مي شتابيم ، ما هستيم تو راهمون.. سپس ادامه مي دهد: وقتي توانايي خود در مواجهه با واقعيت را از دست مي دهيم ، ذهنمان به سناريوهاي فاجعه باريك مي شود..(2)
هراري ، كه به گفته برخي ، مطالعه اي خردمندانه و منحصر به فرد در تفسير تاريخي جهان بشريت دارد ،(3) وي در اين سخنراني به نكته اي ظريف اشاره كرده كه قابل تأمل است ، حتي اگر با همه ادعاهاي آنها مطابقت نداشته باشد. تجربه بشريت در ارائه الگويي براي زيست شناسي برتر و انسانيت برخورد با موانع / كوه هاي يخي بزرگي روبرو شد كه تنها بخشي از آن براي انسان آشكار شد. هيچ يك از داستانهاي ساخته شده نمي توانند نيازهاي اساسي انسان را برآورده كنند ، همانطور كه توين بي در كتاب خود در گذشته انجام داد ، زماني كه تمدن غرب با چنين بحراني روبرو نبود. تمدن در گياه آزمايشيدر مورد چالش هايي كه او البته در رده هاي خلأ معنوي و رشد ملي با آنها روبرو شده صحبت كنيد. بنابراين سوال اين است كه ، چه اميدي مي تواند زندگي را ممكن كند؟
همانطور كه مشخص شد ، هاراري ، بر اساس ديدگاه مادي خود ، نبرد نهايي بين خير و شر را سناريويي فاجعه بار توصيف مي كند و البته راه ديگري را براي فرار از بحران هاي بوجود آمده پيشنهاد مي كند كه از حوصله اين مقاله خارج است. اين نقطه اختلاف نظر با آنهاست ، زيرا اين مسئله مي داند كه ايمان به مبارزه با خير و شر و آمدن منجي يا مصلح از كتاب مكاشفه ، كه توحيد در همه اديان است ؛ اين هزاران سال از آيين زرتشت ، يهوديت ، مسيحيت و اسلام حمايت كرده و عظمت بيانات الهي را به ثبت رسانده است ، و به چالش كشيدن و زير سوال بردن آنها آسان نيست.
آنچه در اينجا بايد مورد توجه قرار گيرد ، نقش امام عصر / ناجي و مصلح جامع در زندگي انسان بر اساس انديشه شيعه است كه به طور خلاصه مي توان به شرح زير شرح داد: او پس از جنگ خود خواهد آمد و ستمگران خواهند آمد. جهان را با نيكي و عدالت پر كنيد ، مبارزه خير و شر با او پايان مي يابد ، خوب روي صندلي مي نشيند ، سعادت جهاني مي شود ، بي عدالتي و استبداد از بين مي رود ، بي عدالتي از بين مي رود و زندگي ايده آل محقق در جهان بشري ، انسانها در كنار يكديگر با آرامش و اعتماد كامل قرار مي گيرند و از منظر جامع به آن دست مي يابند. تمدني ايده آل و مطلوب و آنچه انسانها هميشه آرزو داشته اند در تاريخ به دست آورند. ترديدي نيست كه چنين نظري اميد و شادي را براي همه به وجود مي آورد ، اما چنين ديدگاهي يا اعتقادي نمي تواند ضعف ها يا كاستي ها را توجيه كند و يا موجب بي عدالتي و نقص در جامعه بشري شود.
تقليل امام زمان به شخصيتي فراگير كه نواقص اداري افراد را توجيه كند يا اجازه دهد بي مسئوليتي فرهنگي ، اجتماعي و سياسي افراد – همانطور كه برخي از مدعيان / حجتيه گفته اند – بيش از هر چيز ديگري سرپوش بگذارد. ضعف خود و باعث ايجاد انگ در حقيقت منجي مي شود ، كه انگيزه ، مسئوليت ، تعهد ، تلاش و لياقت را در خود دارد و اگر اينگونه باشد بدون شك باعث مسموميت ذهن و اخلال در وظايف انسان ، و در آخر نااميدي و آشفتگي هايي به وجود مي آيد كه با فلسفه انتظار و ظهور مصلح سازگار نيست.
* يكي از اعضاي هيئت علمي در موسسه علوم و فرهنگ اسلامي
منبع و پيوست ها:
بيست و يك درس براي قرن بيست و يكميوهان نوح هراره. تمدن در گياه آزمايشيآرنولد تواين بي. پايان تاريخفرانسيس فوكوياما.
1. نظريه پايان تاريخ كه توسط فرانسيس فوكوياما ارائه شده است ، بر آرمان ليبرال دموكراسي به عنوان عالي ترين دستاورد تاريخ بشريت اصرار دارد.
2. هراره ، بيست و يك درس براي قرن بيست و يكم ، ص 13 و بالاتر.
3. كلمه اي از صاحبان املاك در نقد كتاب هاي هراره.